تولد فیلم مرگ

نقد و بررسی فیلم های روز سینمای جهان

تولد فیلم مرگ

نقد و بررسی فیلم های روز سینمای جهان

  • ۰
  • ۰

نکته مهم اول در مورد "نگهبان قدیمی" این است که یک فاجعه نیست، و البته فیلم خوبی هم نیست. فیلم جدید و ابرقهرمانی نتفلیکس از یک رمان گرافیکی اقتباس شده، و این اقتباس در جهت ساخت یک آی پی جدید و قدرتمند برای این شبکه برآمده! اساساً فرنچایز سازی یا برندِ بلاکباستر ساختن باعث می شود در شروع قصه گویی برای یک داستان جدید خیلی چیز ها در جهت خلق همان برند یا فرنچایز نادیده گرفته شود، چیزی که در این اثر نیر کاملاً روشن است عجله کردن برای معرفی گروه خفن ابرقهرمانی داستان است. فیلم نگهبان قدیمی ترکیبی از عناصر سرگرم کننده شامل اکشنی محدود و قصه ای با محوریت شخصیت هایی به ظاهر جالب است، که عدم پرداخت مناسب و عجله برای خفن جلوه دادن کلیت ماجرا، آن را مخدوش کرده است. فیلمنامه کار افتضاح نیست، ولی کیفیت آن به گونه ای هم نیست که نتیجه نهایی خوب باشد. به نظر در دوره فرنچایز سازی هالیوود، صنعت سرگرمی باید همچنان شاهد افزایش تعداد داستان ها در مورد شخصیت های اساطیری و کمیکی باشد که به نسل جدید منتقل می شوند. اما در مورد فیلم نگهبان قدیمی هرچند که فرضیه اثر آشنا به نظر می رسد، اما خود فیلم هرگز احساس مسکوت بودن به بیننده نمی دهد. نگهبان قدیمی نیز مانند بسیاری از فیلم های بلاکباستر این روزها، متأسفانه قبل از تحویل یک فیلم واقعاً خوب، به فکر سبد خرید و سود شخصی حاصل از آن است، که خود این یک شکست محسوب می شود.

نکته دیگر پیرامون فیلم "نگهبان قدیمی" و امثال آن، موج سواری بر سر موضوعات داغ اجتماعی در ایالات متحده به بدترین شکل ممکن است. این روزها استفاده از شخصیت های سیاهپوست و اساساً رنگین پوست در هالیوود جریان اصلی به فراوانی دیده می شود. اما نکته تلخ ماجرا این است که حضور شخصیت رنگین پوست در این آثار تنها جنبه تبلیغی و ظاهری دارد، و در واقع هیچ کمکی به اصل قصه نمی کند. برای مثال در فیلم نگهبان قدیمی شخصیت نایلی که دختری سیاهپوست است، هیچ پرداخت یا توسعه شخصیتی در فیلم ندارد. این شخص به حدی متناقض و ابزاری مورد استفاده قرار گرفته که حرکات و تصمیمات او در لحظاتی از بی هویتی او پرده برمی دارد. همچنین حضور دو شخصیت مرد همجنسگرا (جو و نیکی) با تیپ ظاهری شرقی و غربی نیز یکی دیگر از استفاده های ابزاری، از موضوعی به شدت کثیف است. اساساً این رابطه و این دو شخصیت آویزان تر از هرچیزی در میان فیلم، ساختار اثر را به سخره گرفته اند. استفاده خام و پوچ از مضامینی چون تبعیض نژادی و جنسی در روایت هیچ کمکی به فرم و قالب یک اثر نمی کند، بلکه آن را زشت و مسخره جلوه می دهد، و این دردی است که نگهبان قدیمی و امثالش به آن دچار شده اند. نگهبان قدیمی به منزله خواستگاه کمیکی اش، می توانسته از از شوالیه های قرون وسطایی گرفته تا بربرهای باستانی و سربازان ناپلئونی را در کنار یک انسان به ظاهر اولیه در تیمش داشته باشد، اما نگارش بد فیلمنامه تمام پتانسیل های موجود را نادیده گرفته، و به مسائل پوچ و بی اهمیتی پرداخته است.

فیلم نگهبان قدیمی در کنار ضعف های بزرگ در فیلمنامه و شخصیت پردازی، یک ضعف درشت دیگر هم دارد که کمبود صحنه های اکشن خوب است. تبلیغات این اثر گویای یک اکشن حداقل معمولی بود، اما نتیجه نهایی بسیار شرم آور است. یک فیلم ابرقهرمانی دو ساعته به قدری صحنه های محدود اکشن دارد که جای تعجب است. از بد ماجرا همان اکشن محدود نیز ناامید کننده و بدون هیچ نکته ابتکاری پیش می رود. فیلمساز تلاش کرده به جای اکشن از گفت و گوهای خسته کننده و طولانی استفاده کند. نگهبان قدیمی به حدی از فیلمنامه آشفته خود رنج می برد که نتوانسته شخصیت محکمی را در دنیای فیلم به یک نکته قابل بررسی بدل کند. بدون هیچ شکی داستان دارای شخصیت هایی بوده که چیز های زیادی برای گفتن داشته اند، اما فیلم به جای یافتن راهی خلاقانه برای انتقال مفاهیم ارگانیک به بیننده، با نمایش مونولوگ های مبهم و آشفته در مورد تاریخچه شخصیت ها همه چیز را خراب کرده است. از دل این فضای بد و نامفهوم فیلمنامه، یک آنتاگونیست فراتر از مقوا بیرون آمده است که انصافاً خنده دار است. شرور اصلی فیلم به قدری کاریکاتوری و تکراری است که همه چیز را به سخره گرفته است. بازی هنرپیشه این نقش نیز به قدری کارتونی است که اصلاً با لحن فیلم سازگار نیست.

شاید تنها نکته قابل قبول فیلم عملکرد گردن کلفت گونه شارلیز ترون در قامت یک شخصیت فیزیکی دیگر باشد. کسی که در مَدمکس و بلوند اتومی درخشیده بود، و حالا آن عملکرد درخشان را به گونه دیگر تکرار کرده است. حتی وقتی فیلمنامه با شفاف ترین تنبلی ها روبروست و داستان اساساً متوقف می شود، شارلیز نقش خود را با اعتقاد مطلق بازی می کند، هم در سکانس های اکشن فیزیکی و هم صحنه های احساسی تر و شخصیت محور تر. در مجموع فیلم نگهبان قدیمی با وجود فرضیه ظاهراً جذاب و بازی قابل اعتماد شارلیز ترون، نمی تواند از فیلمنامه آشفته، شخصیت های ضعیف، موسیقی متن عجیب و اکشن معمولی و بد خود فرار کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی