تولد فیلم مرگ

نقد و بررسی فیلم های روز سینمای جهان

تولد فیلم مرگ

نقد و بررسی فیلم های روز سینمای جهان

  • ۰
  • ۰

معرفی فیلم: بیایید برای اکشن، بقیه را نادیده بگیرید. فیلم های اکشن اورجینال Netflix از این بازی کوچک و هیجان انگیز یعنی (Spectral، 2016) گرفته تا بزرگ و با سرو صدایش(شش زیرزمینی)، صرف نظر از کیفیت کلی آنها - در زمینه اکشن چیزی کم نداشته اند و فیلم The Night Comes for Us اوج مطلق آنها بوده است. اما جدیدترین فیلم اکشن آنها هرچند نمی تواند در دسته مشترک فیلم Timo Tjahjanto قرار بگیرد، اما موفق می شود یک اکشن شدید و سرگرم کننده را برای بیننده به ارمغان بیاورد. لذت اصلی فیلم "استخراج" ناشی از شوک و سرعت اکشن های آن است، بزن بزن های تمیزی که هر کدام از پس دیگری تصفیه شده تر ظاهر می شوند. اسلحه ها، اجساد، کامیون ها، بمب ها، ساختمان ها و پل ها، همه مواد تشکیل دهنده یک گرداب از هرج و مرج کنترل شده در اکشن ها هستند. هیچ طرح دیگری وجود ندارد، که به مخاطبان این ایده را بدهد که اولویت های سم هارگراو جز اکشن در کجا نهفته است. "استخراج" فیلمی است که هدف اصلی آن ارائه اکشن اضافی برای طرفداران این ژانر است، که اکثر آنها احتمالاً از تماشای چند باره فیلم های مایکل مان، جان ویک، رامبو و یا امثال فراری و کماندو در طول قرنطینه خانگی خسته شده اند. علاوه بر این همسورث مرد مناسبی برای نقش اصلی فیلم بوده است. چشمان آبی تیز و برافروخته او توجه ما را جلب می کند، حتی اگر سرعت و زمان کافی برای رابطه و پیشرفت شخصیتی او در فیلم کم باشد. همسورث با جدیت متعهد به انجام مأموریت خود است و هیچ نقشه یا آدم بدی نمی تواند او را از چکیدن ماشه باز دارد. در واقع این اکشن نسبتاً بی امان یاد آور آثار ماندگار سینمای اکشن چون یورش و جان ویک ها است، در حالی که خود کریس همسورث یک ماشین کشتار به سبک قدیمی و اولد اسکولِ شوارتزنگر، استالونه و نوریس است. خلاصه فیلم: تایلر ریک یک مزدور بی‌باک در بازار سیاه است. او که چیزی برای از دست دادن ندارد ماموریتی را بر عهده می‌گیرد تا پسری که بوسیله قاچاقچیان ربوده شده را نجات دهد اما در مخمصه‌ای مرگبار و بدون بازگشت گرفتار می‌شود…

نقد فیلم: تکذیب کردن نقش مستقیم برادران روسو در تولید این فیلم کار خطایی است. این امر به ویژه در طراحی اکشن درون فیلم صادق است، مخصوصاً این که تیم بدلکاری آنها در جهان مارول مستقیم وارد این پروژه شده است. در فیلم EXTRACTION، آنها همه نوآوری هایی را که با Marvel در آن پیشگام بوده اند به یک اکشن جمع و جور معاصر، و کثیف شهری آورده اند، آن هم با هماهنگ کننده بدلکاری آن آثار یعنی سم هارگراو در رأس فیلم. نتیجه این اقدام یک اکشن تند و سریع شده است که دیدن آن همه را چند ساعتی از درگیری ذهنی این روز ها یعنی COVID-19 دور می کند. قهرمان فیلم استخراج یعنی تایلر ریک با بازی کریس همسورث از نظر ظاهری نوعی نسخه رامبو (سیلوستر استالونه) یا کماندو (آرنولد شوارتزنگر) است که از انواع تسلیحات و ماشین آلات برای نابودی دشمنش و رسیدن به هدف نهایی خود استفاده می کند. همچنین طراحی اکشن ها به لطف سم هارگراو و دوربین شگفت انگیز نیوتون توماس سیگل، کمال گرا و عالی است. صحنه های اکشن چشمگیر و طولانی مدت مثل تعقیب و گریز در منطقه زاغه نشین و خیابان های داکا، واقعا عالی به تصویر کشیده شده است. درجه R فیلم نیز باعث شده سازندگان از هیچ گونه خشونت خون آلودی صرف نظر نکنند، و انواع برخورد های شنیع با کودکان و قتل عام های سنگین را در طول فیلم شاهد هستیم.

با این حال، مواردی در استخراج وجود دارد که آن را از تبدیل شدن به یک اکشن عالی و ماندگار بی نقص باز می دارد. بارز ترین ایراد فیلم، طرح بسیار ساده آن است. در واقع فیلمنامه چیزی جز دو سه خط بیشتر به نظر نمی رسد. البته گفته شده فیلمنامه بر اساس یک رمان گرافیکی به نام “Ciudad” نوشته شده است، اما همه اینها بهانه ای است برای پیوست بیشتر صحنه های اکشن به فیلم. اما فیلمنامه نویس سعی کرده کمی خود را پیرامون شخصیت تایلر راک ملودراماتیک نشان دهد، ولی اشکال اشک آور این است که فرصت کافی به همسورث برای این کار داده نشده است. هرچند مخاطبان امروزی به اندازه کافی پیشرفته هستند که آسیب شخصیت تایلر در گذشته را درک کنند که در طول فیلم نیازی به گسترش آن نباشد، اما پایان دادن سازندگان به این نیمچه نکته در فیلمنامه اصلاً چیز جالبی نیست.

با وجود همه اینها، فیلم EXTRACTION (استخراج) حدود 90٪ اکشن است، بنابراین اگر درام کار نمی کند، جای تعجب و شوکه شدن نیست؛ چرا که هنوز هم چیزی جز اکشن در اولویت نیست. در واقع چیزی شبیه به استخراج وقتی اتفاق می افتد که تیم پشت فیلمهای Marvel با تجربه بهترین سکانس های مبارزه ای ابرقهرمانانه، سراغ یک اکشن درجه بندی R می روند. بدیهی است که این فیلم کارگردانِ "استخراج" یعنی سم هارگراو با امثال اکشن ساز های معاصرش یعنی چاد استالسکی و گرث ایوانز مقایسه می شود؛ با این حال، اولین فیلم او ثابت می کند هارگراو هم هوادار خوبی است، و هم یک همکار با مهارت مشابه آن دو است. یکی از نکات جالب دیگر این فیلم شخصیت ساجو با بازی خوب راندیپ هودا است. نیروی ویژه آموزش دیده ای که یک تهدید جسمی باورنکردنی برای همسورث محسوب می شود و مبارزات آنها با هم، صورت برجسته ای در فیلم دارد. شاید او قوس شخصیتی قوی نداشته باشد، اما به عنوان یک مرد خانوادگی نشان داده می شود که در یک موقعیت غیرممکن قرار می گیرد و البته او بیشتر از این که یک شخصیت ثانویه باشد، بیشتر شبیه به یک آنتاگونیست تمام عیار است.

فیلمی مانند Extraction همیشه در Netflix هم خوب پیش می رود و هم خوب دیده می شود. تولید و نمایش یک چنین اکشن بزرگ و بلاکباستر گونه ای آن هم با ستاره ویژه ای چون کریس همسورث، تنها یک سال پس از نمایش انتقامجویان پایان بازی، تنها از کمپانی چون نتفلیکس بر می آید. در زمانی که عدم وجود فیلم در سینما ها، التماس هر کسی را برای تماشای چیز جدید و هیجان انگیز به وجود آورده است، استخراج دقیقاً برای موفقیت تنظیم شده است. احتمالاً مردم به سمت آن جذب می شوند و احتمالاً این فیلم یکی از پر مراجعه ترین فیلم های اورجینال نتفلیکس تاکنون خواهد بود. اما همانطور که گفتم، چنین داستان ساده ای در استخراج سالها است که در فیلم و سریال ها وجود داشته، بنابراین این فیلم در بخش داستانی هیچ چیز جدیدی را برای بیننده به ارمغان نمی آورد. از قانع کننده بودن یک فیلم و شخصیت هایش، تا به سرانجام رسیدن درست آنها کیلومتر ها فاصله است؛ و استخراج تنها راه کوتاه قانع کننده بودن را انتخاب کرده است. در مورد شخصیت تایلر ریک که یک مزدور است می شد، ما شاهد یک مرد با خصوصیات یک ضدقهرمان پیچیده باشیم، که البته این اتفاق در فیلم رُخ نداده است. در واقع تایلر یک شخصیت نازک است که در یک داستان حتی نازک تر هم قرار گرفته، و این یک چیز را ثابت می کند، و آن عدم توانایی جو روسو در فیلمنامه نویسی است، هر چند او کارگردان خوبی است.

اگرچه استخراج با تمام ایرادات خود، چیز کاملی نیست. اما با وجود برخی لحظات مهیج و اکشن های ناب درست اجرا شده در کنار برخی بازی های خوب، می توان این فیلم را قابل قبول دانست.  و من تعجب نخواهم کرد اگر این یکی از بزرگترین فیلم های نتفلیکس از زمان شروع به کار آن شود. استخراج یک اکشن کله خراب سفت و سخت است که دیدن شبیه به آن همیشه اتفاق نمی افتد. بنابراین هرچند ممکن است ناقص باشد، اما این فیلم هنوز هم دیدنی است. اگر فیلم های جنگی، تفنگ بازی های جان ویکی و کریس همسورث را دوست دارید، مطمئناً این فیلم را نیز دوست خواهید داشت!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی